Τρίτη 14 Μαΐου 2019

Ιφιγένεια εν Γαύροις

Η τραγωδία είναι ένα είδος δραματικού ποιητικού λόγου, που εμφανίστηκε στην αρχαία Ελλάδα. Ο Αριστοτέλης έδωσε τον γνωστό ορισμό της τραγωδίας: Ἔστιν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρὶς ἑκάστῳ τῶν εἰδὼν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι' ἀπαγγελίας, δι' ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν. Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε τη δημιουργία ενός τραγικού έργου που έχει να κάνει με την κορύφωση του δράματος γύρω από το πολύπαθο (από τον φάρο) ελληνικό μπάσκετ και την προσπάθεια κάθαρσης, που επιχειρείται από την πλευρά του Ολυμπιακού.


Του RedTerso

Στο αρχαίο έργο του Ευριπίδη Ιφιγένεια εν Ταύροις, ο Ορέστης με τον Πυλάδη συλλαμβάνονται και απειλούνται με ανθρωποθυσία στον ναό της Αρτέμιδας στην Ταυρίδα, έτσι ώστε να θυσιαστούν στο όνομα της θεάς και να υπάρξει εξαγνισμός. Η Ιφιγένεια που είναι αδερφή του Ορέστη χρησιμοποιεί τεχνάσματα και καταφέρνει να σώσει τον αδερφό της.  Στο σήμερα και στο νέο έργο, το ρόλο της Ιφιγένειας παίζει ο Αναστόπουλος (όπως ο ίδιος επέλεξε τον εαυτό του για τον πρωταγωνιστικό ρόλο) και τους ρόλους των δύο υπό θυσία ανδρών ενσαρκώνουν ο Τράκης με τον Βασιλακόπουλο. Θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε την πλοκή του δράματος.

Την προηγούμενη εβδομάδα γίναμε μάρτυρες άλλη μια φορά μιας ακόμα αγωνιώδους προσπάθειας του «φάρου» να κάνει επίδειξη δύναμης απέναντι στον Ολυμπιακό, με κυρίαρχη πρόθεση να τον αναγκάσει να αποχωρήσει από το ματς της τελευταίας αγωνιστικής απέναντι στον Προμηθέα και ουσιαστικά να πετύχει τον υποβιβασμό στην Α2. Ο Ολυμπιακός όμως έδειξε απίστευτη αποφασιστικότητα και συσπείρωση και όχι μόνο απέκρουσε αυτή την προσπάθεια, αλλά  κέρδισε και τη μάχη απέναντι στο σύστημα που λυμαίνεται εδώ και δεκαετίες το χώρο του μπάσκετ.

Ας δούμε όμως τα γεγονότα με τη σειρά προσπαθώντας να τα αναλύσουμε σε παράλληλο χρόνο. Όπως είχαμε γράψει και σε προηγούμενο κείμενο, υπήρχε, αρκετές μέρες πριν τον ορισμό των διαιτητών για την τελευταία αγωνιστική της Basket League, έντονη φημολογία ότι στον αγώνα ΟΣΦΠ-Προμηθέας θα οριστεί ο «αμαρτωλός» Αναστόπουλος. Όπερ και εγένετο. Όταν ο Ολυμπιακός αποφάσισε να ξεκινήσει τον ανένδοτο αγώνα απέναντι στο «φάρο» μετά τον ημιτελικό κυπέλλου είχε δηλώσει με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν θα συμμετάσχει σε αγώνα, στον οποίο θα οριστεί κάποιος από τους τρεις εντεταλμένους διαιτητές του «σωλήνα». Με τον ορισμό λοιπόν αυτό η ΚΕΔ προσπάθησε να επισπεύσει τις εξελίξεις εις βάρος του Θρύλου.

Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία για να καταλάβουμε το μέγεθος της σαπίλας του συστήματος και της υποτακτικότητάς του απέναντι στον εθισμένο ιδιοκτήτη του βάζελου, είναι το παρασκήνιο της επιλογής Αναστόπουλου: Την προπερασμένη Παρασκευή (3/5) στην συνεδρίαση της ΚΕΔ (από την οποία καλώς απέχει η ομάδα μας μη-νομιμοποιώντας την) ορίστηκε ο συγκεκριμένος διαιτητής. Η πολύ σημαντική λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά είναι ότι ο ορισμός έγινε 10 λεπτά από τη στιγμή που έφτασε ο εθισμένος ιδιοκτήτης του βάζελου και πίεσε για τον ορισμό του συγκεκριμένου. Να υπενθυμίσουμε σε αυτό το σημείο την παράνομη λειτουργία της ΚΕΔ, αφού είναι μια πενταμελής επιτροπή, που απαρτίζεται από τρία άτομα (μέχρι και ο Βαμβακούλας δείχνει μικρός μπροστά της) και από την οποία το τελευταίο διάστημα απουσιάζει και ο επίσης «αμαρτωλός» Συμεωνίδης, με αποτέλεσμα να γίνονται οι ορισμοί από δύο μέλη! Η παρανομία στο απόγειό της! Ο Ολυμπιακός προσέφυγε στο ΑΣΕΑΔ --όπως ήταν αναμενόμενο-- και ζήτησε την ακύρωση της κλήρωσης των διαιτητών της τελευταίας αγωνιστικής. Αυτό όμως θα το δούμε και στη συνέχεια. Συνεχίζουμε με την εξιστόρηση της τραγωδίας. 

Ο ορισμός του Αναστόπουλου όπως ήταν φυσικό αποτέλεσε την αφορμή για να κινητοποιηθεί ο Ολυμπιακός και να αντιδράσει σε άλλο ένα σημείο κορύφωσης της τραγωδίας, επιδιώκοντας να εμπλέξει στην εξέλιξη του δράματος τον κόσμο του Ολυμπιακού, που αποτελεί ουσιαστικά τον «χορό» του έργου. Μικρή παρένθεση. Στο αρχαίο θέατρο η σημασία του χορού (πολυμελής ομάδα, που λειτουργεί ως ομοιογενές σύνολο) ήταν τεράστια, αφού αποτελεί αποφασιστικό παράγοντα για τον τρόπο με τον οποίο θα προσλάβει τα δρώμενα «το κοινό». Η ΚΑΕ λοιπόν ορίζει ως τιμή εισόδου στο ΣΕΦ το 1 εύρω, κάτι που αποτέλεσε  ουσιαστικά και  ένα κάλεσμα για συλλαλητήριο απέναντι στη μάστιγα της ΕΟΚ και της ΚΕΔ! Ο Αναστόπουλος, στο μεταξύ, είχε δηλώσει κώλυμα για την προτελευταία αγωνιστική προφασιζόμενος ασθένεια, το οποίο απέσυρε και δήλωσε διαθεσιμότητα ενόψει της 26ης αγωνιστικής. 

Μερική κορύφωση του δράματος: Η «Ιφιγένεια» χρησιμοποιεί τεχνάσματα για να σώσει τους άλλους πρωταγωνιστές (εθισμένο ιδιοκτήτη της αλογοτροφής και Βαζελακόπουλο), αλλά σε αυτό το σημείο παρεμβαίνει ο «χορός» με μια διονυσιακή επίσκεψη τραγουδιού και χορού στο σπίτι της Ιφιγένειας και δίνει λύση στο αδιέξοδο. Την επόμενη μέρα η «Ιφιγένεια» χρησιμοποιώντας το «σενάριο» μιας άλλης τραγωδίας (Ιφιγένεια εν Αυλίδι) βγάζει ανακοίνωση, που αναλαμβάνει για τον εαυτό του τον ρόλο του εξιλαστήριου θύματος και ανακοινώνει ότι δεν θα σφυρίξει τελικά στο επίμαχο παιχνίδι του ΣΕΦ, με αποτέλεσμα αυτό να γίνει κανονικά την Τετάρτη (8/5). 

Στο ενδιάμεσο είχαμε την συνεδρίαση του ΕΣΑΚΕ (Δευτέρα 6/5), όπου ο Ολυμπιακός κατέθεσε στη διαδικασία έγγραφα, που αποδεικνύουν την επαφή της ΚΕΔ με τη ρώσικη μπασκετική λίγκα ώστε να σφυρίξει η «Ιφιγένεια» σε αγώνα του ρωσικού πρωταθλήματος την ίδια μέρα, που είχε οριστεί για το ματς του ΣΕΦ! Με αυτό τον τρόπο, η ΚΑΕ εξέθεσε σε απόλυτο βαθμό τις αμαρτίες της ΚΕΔ, σε όποιον ακόμα προφασίζεται ότι δεν αντιλαμβάνεται το μέγεθος της σαπίλας αυτών που λυμαίνονται τον χώρο του μπάσκετ. Χαρακτηριστικό στιγμιότυπο: Στην τελευταία αγωνιστική ο βάζελος δεν κατέβηκε στο παιχνίδι με την Κύμη (και η τελευταία το πήρε στα χαρτιά) με αποτέλεσμα να υποβιβαστεί το Λαύριο, το οποίο  κανονικά θα σωζόταν! Αλλοίωση του πρωταθλήματος το λένε...

Σε έκτακτη συνεδρίαση του ΕΣΑΚΕ την Πέμπτη (9/5), ο Ολυμπιακός προσπάθησε να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για να αποκατασταθεί η νομιμότητα, να επανέλθει η φερεγγυότητα του αθλήματος και να μπορέσει επιτέλους να παιχτεί το παιχνίδι επί ίσοις όροις. Όμως και σε αυτή τη διαδικασία είχαμε διάφορα τραγελαφικά περιστατικά με τον αστείο πρόεδρο του Συνδέσμου Γαλατσόπουλο να δηλώνει ότι «έχουμε πρωτάθλημα» (τη στιγμή που εκκρεμεί η απόφαση του ΑΣΕΑΔ) και το Λαύριο αντί να μιλάει για την ξεκάθαρη αλλοίωση εις βάρος του να υποστηρίζει ότι οι ομάδες της Α1 πρέπει να αυξηθούν σε 16 και να μην υποβιβαστεί καμία, απεμπολώντας ουσιαστικά τα δικαιώματά του! Σε αυτή τη συνεδρίαση, αποφασίστηκε να δημιουργηθεί μια επιτροπή, που θα καταθέσει προτάσεις για επίλυση τον προβλημάτων (στην οποία θα συμμετάσχει ο ΟΣΦΠ μέσω του Χρήστου Σταυρόπουλου) στην επόμενη συνεδρίαση του συμβουλίου την Τετάρτη 15/5.

Ας προσπαθήσουμε όμως να αναλύσουμε τα δεδομένα που έχουν παρουσιαστεί. Πολλοί θα πουν ότι ο Ολυμπιακός έχει υπαναχωρήσει στις εξαγγελίες του, συμμετέχοντας σε μια σειρά στείρων --μέχρι τώρα-- διαδικασιών. Μπορεί να μην έχουμε μέχρι στιγμής μια οριστική ρήξη, που πιθανόν να δικαίωνε το #mexritelous, τουλάχιστον σε επίπεδο εξαγγελίας, αλλά στην πραγματικότητα ο Ολυμπιακός έχει αποδειχθεί ο κυρίαρχος του παιχνιδιού εκθέτοντας ανεπανόρθωτα όλους τους υπαίτιους, που έχουν φέρει τα πράγματα μέχρι αυτό το σημείο: Την ΕΟΚ και την ΚΕΔ, τον υπουργό αθλητισμού που συνεχίζει να λειτουργεί ως Πόντιος Πιλάτος, τον ΕΣΑΚΕ και τις ομάδες-δορυφόρους του βάζελου. Η ομάδα μας προσπαθεί ακόμα με θεσμικό τρόπο να ανατρέψει τα κακώς κείμενα υπερασπιζόμενη παράλληλα και τα συμφέροντά της. Να υπενθυμίσουμε ότι την Πέμπτη μάλλον θα εκδικαστεί στο ΑΣΕΑΔ η προσφυγή του Ολυμπιακού, η οποία πιθανόν να ακυρώσει την τελευταία αγωνιστική και τα play-off θα καθυστερήσουν να αρχίσουν!

Εδώ και καιρό έχει αρχίσει να εξυφαίνεται μια ιδιαίτερα επικίνδυνη επικοινωνιακή στρατηγική, η οποία εμφανίζεται να κόπτεται για το καλό του ελληνικού μπάσκετ και να παρουσιάζει τα προβλήματα, χωρίς να αναζητά τις αιτίες τους, αναδεικνύοντας μια λογική ίσων αποστάσεων, όπου υπάρχει επιμερισμός των ευθυνών. Καμία νύξη για τις παρανομίες χρόνων. Καμία αναφορά στους επώνυμους υπεύθυνους της κατάστασης. Καμία αναζήτηση των βαθύτερων αιτιών. Και με αυτό τον τρόπο επιχειρείται να εξομοιωθούν οι Αγγελόπουλοι με τον εθισμένο. Αυτή την επικοινωνιακή πολιτική ο Ολυμπιακός την εξέθεσε με την τακτική που έχει ακολουθήσει. 

Είμαστε εμείς οι οπαδοί του Ολυμπιακού ευχαριστημένοι από την τροπή των γεγονότων; Η απάντηση δεν μπορεί σίγουρα να είναι μονολεκτική. Πολλοί θα απογοητεύτηκαν από το γεγονός ότι ασχολούμαστε ακόμα σε θεσμικό επίπεδο χωρίς να έχουμε αποχωρήσει οριστικά, αδιαφορώντας για τις συνέπειες (πιθανός υποβιβασμός). Όμως δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε ότι ο Ολυμπιακός παραμένει σταθερός στις εξαγγελίες του Φλεβάρη και πιέζει με τον τρόπο του τις καταστάσεις. Δεν πρέπει επίσης να λησμονούμε ότι για πρώτη φορά ο Ολυμπιακός πέτυχε με τον τσαμπουκά του να κερδίσει μια μάχη στο πλαίσιο της έκβασης του πολέμου, αναγκάζοντας την «Ιφιγένεια» να μη σφυρίξει. Το σημαντικότερο όμως κέρδος (όπως φάνηκε και στο ΣΕΦ στο ματς με τον Προμηθέα) ήταν ότι υπήρξε εκ νέου και με εμφατικό τρόπο «ψήφος εμπιστοσύνης» του κόσμου μας στα πρόσωπα των διοικητικών ηγετών. Κάπως έτσι ολοκληρώθηκε το δράμα της Ιφιγένειας εν Γαύροις, όπου φάνηκε ότι τα πράγματα δεν πάνε και τόσο καλά για όσους συνειδητά επιλέγουν να προσφέρουν τις «υπηρεσίες» τους απέναντι στον Ολυμπιακό και τον κόσμο του. 

Ο εν εξελίξει πόλεμος έχει ακόμα αρκετά επεισόδια και δεν θα ρισκάρουμε να γίνουμε μελλοντολόγοι.  Υποστηρίζουμε αταλάντευτα τις επιλογές της διοίκησης (που φαίνεται να έχουν κάποιο αποτέλεσμα) και συνεχίζουμε να φωνάζουμε #MexriTelous. Μέχρι δηλαδή να ανατραπεί το σάπιο οικοδόμημα του «φάρου» και η χειρότερη παράγκα που έχει γνωρίσει ο ευρωπαϊκός αθλητισμός. Η θυσία της «Ιφιγένειας» απέδειξε το πόσο σημαντικός παράγοντας είναι ο Ολυμπιακός και ο κόσμος του. Το επόμενο βήμα είναι να «θυσιαστούν» επιτέλους και τα αφεντικά της «Ιφιγένειας»...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου